Uw relatiegeschenken zijn zomaar geen presentje. Elk geschenk weerspiegelt uw firma, uw gevoel voor detail en uw zorg om uitmuntende relaties met uw zakenpartners, klanten en personeelsleden.

Kleurloze geschenkideeën zijn hopeloos passé en absoluut geen goed idee om uw zakenrelaties te overtuigen van uw dynamische aanpak. Uw zakenpartners, klanten en personeelsleden zijn immers wel wat gewend.

Enkele tips voor relatiegeschenken:

  • Begin op tijd met het samenstellen van de klantenlijst die U gaat gebruiken, zeker voor kerst- en nieuwjaarsgeschenken. Email niet zomaar een klantenlijst uit het boekhoudsysteem door naar de geschenkenservice: laat de klantenlijst overlopen door de verkoopafdeling en voeg er ook interessante prospecten aan toe.
  • Zet uw belangrijkste klanten op een aparte lijst en stuur aan hen ook een handgeschreven kaartje. Ook hier is tijdig beginnen de boodschap.
  • Plaats tijdig uw online bestelling.
  • Geeft u ook een geschenk aan uw medewerkers, maak ook dan tijdig een lijst. Houd rekening met werknemers die met vakantie zijn, loopbaanonderbreking, zwangerschapsverlof. Het ligt nogal gevoelig als u als baas iemand vergeet.
  • Geef uw personeel geen te persoonlijk geschenken. We denken dan aan parfums, kledij,..
  • Geef ook aan elk personeelslid een geschenk van gelijke waarde. Zo vermijdt u dat uw goedbedoelde relatiegeschenk een bron wordt van jaloersheid en afgunst.
  • Zorg ook voor een geschenk voor derden die regelmatig actief zijn binnen de firma: de vaste chauffeur van uw leverancier, een externe poetsfirma,.. Daarmee bouwt u goodwill op, en vroeg of laat komt dat wel nog eens van pas om een stressmoment op te lossen.